Hämeenlinna - Reisverslag uit Hyytiälä, Finland van laramarx - WaarBenJij.nu Hämeenlinna - Reisverslag uit Hyytiälä, Finland van laramarx - WaarBenJij.nu

Hämeenlinna

Door: lara

Blijf op de hoogte en volg

02 Oktober 2005 | Finland, Hyytiälä

Lieve allemaal,

Ik heb me deze week voornamenlijk beig gehouden mt het uitzetten van een route en bijbehorende proefvlakken voor een bosbouwcompetitie aankomende vrijdag. Dit houd in dat een groep bosbouwers het een uitgestippelde route moeten lopen lopen en dan onderweg verschillende opdrachten moeten doen, zoals het schatten van de boomhoogte, diameter, het aantal bomen per hectare enz. het gaat er hierbij om dat ze zonder te meten een zo goed mogelijke schatting kunnen maken. Het gaat zowel om snelheid als om correctheid. Dit soort competities zijn vrij gangbaar in Finland.

Onze, Sirpa en mijn, taak was om te route te markeren en waar nodig bruggetjes te bouwen zodat de deelnemers geen natte voeten krijgen. Verder de plots waren al uitgezet, omdat vorig jaar een soort gelijke competie is gehouden. We moeste deze plots nauwkeurig opmeten, zodat we er zeker van konden zijn dat onze metingen beter zijn dan de schattingen van de deelnemers. Verder hebben we waar nodig te markeringen van de plots vervangen en verbeterd.

Al snel bleek dat Antti zeer veel waarde hechte aan het organiseren van deze competies. Hij kwam steeds waanneer we iets gedan hadden weer met verbeteringen of toevoegingen aan zetten, waardoor we zommige plots practisch overnieuw konden doen. Hierdoor schoot het niet echt lekker op, maar het weer was goed en het werk vrij relax, dus het kon Sirpa en mij niet zoveel schelen.

Op Zaterdag ben ik naar Hämeenlinna geweest. dit is een plaats ongeveer 100 kilometer hier vandaan. Eigenlijk waren we, Lenca Martin en ik, van plan om vorige week te gaan maar omdat Lenca zich toen verslapen hed ging et niet door. op zaterdag bijtijds opgestaan omdat Lenca en Martin wilde proberen op te liften, omdat de bus te duur was. Na 20 minuten proberen zonder resultaat kwam de bus en besloot ik die maar te nemen. Martin en Lenca wilde het liftend proberen, dus besloten we om om 1 uur bij het kasteel in Hämeenlinna af te spreken als het ze zou lukken. Na een bustocht van ongeveer anderhalf uur was ik op de plaats van bestemming.

Hämeenlinna is een leuke kleine stad met een gezellig centrum en voor de veranderingen veel oudere gebouwen en een middeleeuws kasteel. Ik heb eerst wat door het centrum gelopen en wat gegeten op het marktplein, alwaar een of andere liefdadigheidsmarkt en live muziek was. Tegen enen naar het kasteel gegaan. Martin en Lenca waren er niet en zijn ook de rest van de dag niet meer gekomen omdat niemand ze mee wilde nemen. Het kasteel was erg leuk om te bezichten, maar niet zo erg bijzonder. Wel waren er interresante tentoonstelling over de geschiedenis van de streek, beginnend bij strijdbijlen en voorwerpen uit de steentijd, tot de vroede middeleeuwen.

Na het bezichtigen van het kasteel nog wat rondgewandeld door de vele parken in Hämeenlinna. Toen ik de grote kerk wilde bezichten bleek daar een repetetie gaande te zijn van een orkest met een veel strijkinstrumenten, twee schuiftrompetten een een aantal klarinetten. Ik mocht best binnen komen en luisteren als ik daar zin in had dus zo nog een gratis concert meegemaakt, alhoewel de dirigent af en toe wel vond dat bepaalde stuk overnieuw gespeelt moesten worden (Ik vond het best goed klinken, maar goed). Ze speelden voornamenlijk stukken van Jean Sibelius een finse componist die in Hämelinna was geboren.

Na wat gegeten te hebben en via een omweg naar het busstation te zijn gelopen zat mijn dag er al weer op. Op zondag heb ik niet zoveel gedaan. 's-avonds hadden Leca en Petra (Phd student voor wie Martin en Lenca werken)een typische tjechische zuurkoolsoep klaargemaakt en als toetje een overheerlijke apfelstrudel.

Morgen begin ik alweer aan mijn op een na laatste week. Nu het eind in zicht begint te komen vliegt de tijd echt voorbij. Ik kan het haast niet geloven dat ik hier al twee maanden ben.

Liefs,

Lara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Hyytiälä

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2005

Sneeuw!

14 Oktober 2005

Vakantie!

09 Oktober 2005

nieuwe ervaringen

02 Oktober 2005

Hämeenlinna

25 September 2005

Een dipje
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1281
Totaal aantal bezoekers 31155

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2005 - 31 Oktober 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: